zaterdag 10 december 2005

Oproep aan de horeca voor NIET rokersruimten!

Nog niet zo lang geleden vond ik roken alleen maar smerig, nu kan ik rook niet meer verdragen. Dat gebeurde me voor het eerst van de zomer op een terras in Italïe, waar ik vanwege de sigarettenrook van mijn buurman de longblaasjes uit mijn longen hoestte. Mijn buurman keek mij vernietigend aan alsof ik bezig was met een antiautoritaire niet rokers demonstratie. Voel nu rokersterreur op elke hoek van de straat, Rotterdam kent heel veel leuke horeca gelegenheden waar ik graag kom (kwam) voor een hapje en een drankje. Dat is nu verleden tijd, werd daar gisteren boos om toen ik mijn stadswandeling maakte, ik voelde me buitengesloten. Vandaar deze oproep aan de horeca om niet rokersruimten te bieden, voor leuke gezellige gasten die niet roken, of simpelweg geen rook kunnen verdragen. Ik weet dat ik geen oproep hoef te doen aan de rokers, want alle vreselijke ziektebeelden ten spijt en ik ben ook al geen voorbeeld als niet roker met longkanker, roken is een verslaving en zolang rokers denken dat het leven met een sigaret veel leuker is dan zonder sigaret zal er niets gebeuren. Op de longafdeling van het ziekenhuis werd ook stevig gerookt, zwanger of niet. Ging over mijn nek, niet alleen van de narcose, maar ook van de smerige rooklucht in de haren en kleren van het verplegend personeel. Dus ook een oproep aan, in ieder geval, de longafdelingen van ziekenhuizen. Hier wordt niet gerookt!

In het kader van een oproep zou een macrobiotisch klasse restaurant met of zonder ster ook zeer welkom zijn. Dus voor degene die al plannen hadden hier in de buurt, ik word vaste klant.
Mooi begin van het weekend, dikke zoen Nelly