woensdag 16 april 2008

Ingehaald door de tijd

Vannacht een slechte nacht gehad, ik merkte gisteren al dat de benauwdheid weer toenam en dat werd er vannacht niet beter op. Zelfs naar het toilet gaan maakte al dat ik volledig buiten adem was en dat voelde wederom heel beangstigend. Ik zei vannacht tegen Diederik laten we morgen maar even met de radiotherapeut bellen om te vragen of ze op de CT-scan van gisteren een aanleiding zien voor het feit dat het toch weer minder gaat. Nu hoefde ik dat telefoontje niet zelf te plegen want vanmorgen werd er vanuit de VU zelf contact met ons opgenomen. De tumor is agressief en in één week tijd weer zo'n 0,5 cm toegenomen in omvang. Ook zien ze weer meer activiteit van de kanker in mijn long. Dit betekent dat ze de aanpak van de radiotherapie veranderen en van vijf keer een lage fractie naar twee keer een hogere fractie van de bestraling gaan. Ook wordt het te bestralen gebied uitgebreid van 5 naar 10 cm. Het nadeel van deze bestraling is dat het eenmalig is en dat ze niet nog een keer deze therapie kunnen geven. Dit zou teveel schade aan mijn ruggenmerg toebrengen. Maar gezien de agressiviteit van de tumor is dit nu de beste aanpak. Ik zit klem en het enige wat er op zit is om deze jongen een halt toe te roepen en hém klem te zetten! De eerste fractie vindt morgen om 16.00 uur al plaats en de tweede volgende week woensdag. Het gaat hard en hoe vertrouwd we waren met de langzame groei van de kanker tot nu toe, ook hier geldt; resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Veel tranen en emoties weer om te dealen met de situatie die er nu is. Diederik en ik hebben intense gesprekken over ons leven samen en hoe het is om elkaar los te laten. Het moeilijkste van alles, er straks niet meer voor hem kunnen zijn... Dat doet zo'n pijn. Voor mij eindigt het straks, maar voor hem gaat het verder... Ik hoop dat we nog tijd krijgen, van je liefste krijg je nooit genoeg. Het is een zegen dat we de grote liefde in elkaar gevonden hebben. Daarin blijven we voor altijd samen. Ik hoop dat jullie morgen bij me zijn en dat ik me kan verwarmen in licht en energie. Met een liefdevolle omhelzing, Nelly