dinsdag 10 juni 2008

Treurig nieuws

Een kort berichtje tussen de tranen door. De tumor in mijn luchtpijp is heel aardig bedwongen, maar de kankeractiviteit in mijn long is progressief toegenomen. Een sneeuwstorm die zich snel uitbreidt en verklaart waarom ik bij de geringste inspanning kortademig ben. Als we niets doen is de prognose heel slecht. Chemotherapie is voor mij in deze fase geen optie meer en de overweging die we nu nog kunnen maken is om te starten met Tarceva. Dit is een geneesmiddel dat wordt ingezet om de actviteit van een eiwit, de epidepidermale groeifactor receptor, EGFR genaamd, te blokkeren. Het is bekend dat dit eiwit betrokken is bij de groei en verspreiding van kankercellen. Nu is uit eerder onderzoek gebleken dat ik niet over de juiste mutatie beschik om dit geneesmiddel bij voorbaat succesvol in te zetten, maar het kan, met een kleine kans, toch aanslaan. De bijwerkingen zijn, op vervelende tot ernstige huidproblemen na, te overzien. Als het medicijn werkt dan zou dat binnen drie weken zichtbaar moeten zijn. We nemen een paar dagen de tijd om te beslissen wat we doen, maar eerst weer even tot rust komen. Veel liefs voor nu, Nelly