dinsdag 19 februari 2008

Kaapstad

Donderdagavond om 23.00 uur zijn we aangekomen in Kaapstad. Goede vlucht gehad, maar wat is het lang als je, zoals ik, niet van vliegen houdt. Verstand op nul om met honderden mensen opeengepakt, in gortdroge lucht met welig rondwarende bacillen uren achter elkaar te moeten zitten. Ik heb om de tijd te doden vier films gekeken en voor de broodnodige beweging, tot vermaak van de medepassagiers, mijn rek en strekoefeningen gedaan. Mijn verkoudheid was bijna op zijn retour, maar is tijdens de vliegreis weer helemaal aangewakkerd en draait nu overuren. Alle huis, tuin en keukenmiddelen weer aangeschaft om deze aanval te lijf te gaan. Morgen gaan we even langs de huisarts.

Zit nu op ons balkon, met uitzicht op de Atlantische Oceaan en Robbeneiland, bij het geluid van de brekende golven, mijn stukje te schrijven. Het weer is heerlijk, zo’n 25 graden met een verkoelend briesje. We verblijven in een kleinschalig hotel in Bantry Bay, één van de buitenwijken van Kaapstad waar we tot woensdag zijn. Het hotel is gebouwd op de rotsen en ligt op meerdere verdiepingen. Werkelijk beeldschoon en heel gastvrij, wij zijn hier in 2003 ook geweest en de eigenaars van het hotel doen veel moeite om elke gast persoonlijk te leren kennen. Elke morgen wakker worden van het gefluit van de vogels en de zon die door de kieren van de shutters onze kamer probeert binnen te dringen. Dan is het niet moeilijk om op te staan en aan de dag te beginnen. Het enige wat minder comfortabel is, is dat ik ’s morgens zes steile trappen op moet voor het ontbijt. Met één pauze halverwege, kom ik als een hijgend hertje boven, maar bij mijn eerste kop thee trekt het wel weer snel bij. Gisteren zijn we richting Blaauwberg gereden, ten westen van Kaapstad, waar je het mooiste uitzicht hebt op de hele stad met op de achtergrond de Tafelberg. Het waaide daar zo hard dat we op het strand gezandstraald werden en we elkaar vast moesten houden om niet omver geblazen te worden. Geweldig gezicht, die enorme golven waar geoefende kitesurfers meters hoog de lucht in gingen. Over de Tafelberg een waterval van wolken die uiteen vielen, waardoor het leek of iemand met een rookmachine aan het werk was. De ontwikkelingen in Kaapstad gaan hard, althans voor mijn oog, want er is hier veel bijgebouwd sinds 2003. Midden in de stad zie je torenhoge kranen, waar het nieuwe voetbalstadion komt te staan voor de wereldkampioenschappen in 2010. Op winkelgebied lijkt de consumptie ook hier geen grenzen te kennen, alle bekende merken hebben reeds hun intrede gedaan en hoe groot is dan het contrast als je bedenkt dat het merendeel van de overwegend zwarte bevolking nog steeds onder de armoedegrens leeft. Maar de inkomensongelijkheid in Zuid Afrika is dan ook één van de hoogste in de wereld. We zijn in de Century City shopping mall geweest, zo’n 20 minuten van Kaapstad; een kitscherig en pompeus winkelcentrum waar meer dan 400 winkels zeven dagen per week meer dan 12 uur per dag open zijn. Onvoorstelbaar, we kregen de indruk in Amerika te zijn, niet in de laatste plaats vanwege de neonverlichting op de foodplaza, die niet onderdeed voor een gemiddeld plaatje in Las Vegas. Neem alvast een kijkje in ons fotoalbum, waar we de eerste foto’s van onze trip gepubliceerd hebben.

Mijn site is inmiddels helemaal bij en alles is weer als vanouds, op een andere look na en het feit dat ik mijn grootste lezerspubliek kwijt ben, of eigenlijk dat zij mij kwijt zijn, want de meesten van ‘mijn bezoekers’ kende ik niet. Ooit hebben meer dan 10.000 mensen een keer ingelogd op mijn site, waarvan een deel terugkerende bezoekers waren, maar hoe groot dat deel was, is mij niet bekend. De provider van Mijneigenweblog heeft vorige week nog laten weten dat hij zijn best doet om de site nog één week veilig de lucht in te krijgen, dus ik ben benieuwd of dat lukt. De grootste schade is natuurlijk al geleden, maar voor de weblog-genoten die geen back-up hadden gemaakt is dit wel een oplossing. Nog één tip voor de site; als je wilt mailen ga dan naar ‘Mijn volledig profiel’, daar vind je een mailbutton. Het envelopje onder elk bericht gebruik je eigenlijk alleen maar om een bericht c.q de site naar iemand anders te mailen. Veel zonne-energie en lieve groeten van Nelly