dinsdag 1 januari 2008

Aan de vooravond van 2008

Lees ik dat de horeca het goede voornemen heeft om de mensen die 1 januari willen stoppen met roken te volgen en dat hiermee zo'n 70% van de restaurants vanaf morgen rookvrij is. Geweldig nieuws toch. Vond het al belachelijk dat Nederland het had doorgeschoven naar 1 juli, omdat elk land zo'n beetje op 1 januari is overgegaan of overgaat, zoals Frankrijk vanaf morgen ook geheel rookrij is. Als in Nederland een ander vertelt dat iets moet, dan zeggen we nee, bedenken we het zelf dan kan er ineens veel meer. Misschien iets voor onze identiteit discussie? Ben nu al aan het bedenken waar ik van de week eens ga eten aan de vooravond van mijn laatste ontmoeting met Faith.

Heerlijke week gehad en veel tijd doorgebracht met vrienden en familie. Goed plannen om mijn energie te kanaliseren en dan kom ik een heel eind. Vanavond doorbreken we onze traditie om de overgang naar het nieuwe jaar in bed door te brengen met een fles champagne en gaan we naar mijn oudste zus in Gouda. Heb nooit iets gehad met Oud en Nieuw, maar dit jaar zie ik uit naar 2008. Mooi getal. Om één of andere reden val ik meer op even getallen dan oneven getallen en het wordt het jaar van de Rat, in de Chinese Astrologie. Nooit graag met een rat geassocieerd willen worden alhoewel ratten in bepaalde landen een symbool van geluk en voorspoed zijn, omdat ze zich aan veel omstandigheden kunnen aanpassen. Ratten zijn slim, vooral waar het hun eigen overleving betreft. Kijk en dat laatste spreekt me natuurlijk wel aan. Dat ik het nieuwe jaar kan verwelkomen voelt goed, ik leef en voel het leven. Nog niet lang geleden was de dood als een diepe waarheid bij me, maar ze heeft me nu losgelaten. Blijf nog maar lang weg, ik geniet nog zo en er is nog zo veel om naar uit te zien. Onze reis naar Zuid Afrika bijvoorbeeld. Deze week hebben we ons verblijf rond gekregen. Dat was nog niet makkelijk omdat we voor langere tijd een huis wilde huren in het hoogseizoen, hartje zomer, en de meeste mensen hun vakantie lang van tevoren plannen. Maar het is gelukt en we hebben een prachtig onderkomen gevonden in Houtbaai (Kaapstad). We vertrekken medio februari en komen dan begin april weer terug naar Nederland. Een heerlijk vooruitzicht en ik kan niet wachten tot het zover is. Maar eerst me nog concentreren op mijn laatste chemo, aanstaande vrijdag. Dat Faith maar een finale klap mag toebrengen en mijn lichaam voor lange tijd bevrijd wordt van uitzaaiingen. Ik ben klaar voor het nieuwe jaar en Diederik en ik wensen jullie allemaal heel veel liefde en gezondheid voor 2008. Liefs Nelly