maandag 2 april 2007

Voor Diederik, mijn grote, grootste liefde

Afgelopen vrijdag meegekeken op de datingsite van een vriendin. Boeiende en nieuwe wereld voor mij. Viel me op dat de meeste mannen een vrouw zoeken die minimaal drie jaar jonger is dan zijzelf, op één uitzondering na die vond dat z’n toekomstige vriendin best van dezelfde leeftijd mocht zijn. Sommige mannen hebben in de gewenste reeks jongere vrouwen zelfs een brede range van 20 jaar, je zou zeggen dan maakt hij meer kans of niet? Mijn vriendin vindt het veel te rol bevestigend, maar aan de andere kant werkt ze er, weliswaar onbedoeld, vrolijk aan mee door zelf aan te geven dat de door haar gezochte man best vijf jaar ouder mag zijn. Ja, wat was er eerst de kip of het ei? Een ander ding wat me opviel was het kopje; ‘Mijn favoriete boek’, belangrijk want veel vrouwen vallen op mannen die van een goed boek houden. Menig keer zag ik als favoriete boek ‘Er komt een vrouw bij de dokter’ van Kluun. Ogenschijnlijk een schrijnend verhaal dat gaat over een vrouw die overlijdt aan de gevolgen van borstkanker, voor mij een nog meer schrijnend verhaal omdat het gaat over een doodzieke vrouw wiens man niet anders kan dan in alle toonaarden van zelfbeklag de deur uit stappen om vreemd, vreemder en vreemdst te gaan. Probeer ik tegenwoordig zo min mogelijk te oordelen dan geloof ik toch dat ik hier een stevige te pakken heb. Want ik ken geen enkel boek over mensen die zijn doodgegaan aan kanker dat zo immens populair is geworden als het boek van Kluun. En dan vraag ik me toch af... Lezen we zo graag over de zware lijdensweg van iemand die sterft aan kanker of herkennen we ons zo goed in het vreselijke lot van de partner waardoor alles wat die vervolgens oppakt aan seks, drugs en rock-and-roll volkomen gelegitimeerd is? Voor mij is het boek van Kluun vooral een boek over vreemdgaan en veel minder over het leven met kanker. Dan begrijp ik ook waarom het bij veel mannen zo’n populair boek is en misschien kunnen ze het om die reden maar beter niet als favoriet op hun datingsite zetten. Nee, kies dan voor een boek dat gaat over onvoorwaardelijk liefde, over een man die alles opzij zet als hij hoort dat zijn vrouw ongeneeslijk ziek is. Die zich verdiept in haar ziekte en de zorg die ze nodig heeft. Die met de medici meedenkt en afwegingen maakt over de mogelijkheden van behandelingen. Die haar bij alle behandelingen bijstaat, haar moed inspreekt en haar hand vasthoudt. Die haar de hele dag verzorgt met hapjes en drankjes om zoveel als mogelijk op krachten te blijven. Die haar ’s avonds in zijn armen laat inslapen, de plek waar ze zich het veiligst voelt. Die doorvraagt bij haar zwijgen en niet bang is voor de angstige gedachten achter haar stiltes. Die haar troost als ze het niet meer ziet zitten en haar tranen droogt door ze weg te kussen. Die in haar proces gelooft en haar op het pad houdt als ze er dreigt af te vallen. Die zelf harder loopt op die momenten dat het nodig is en pas weer rust vindt als het met haar beter gaat. Die eerst voor zijn geliefde kiest en dan pas voor zichzelf. Die haar elke keer weer verrast door de schoonheid van zijn liefde voor haar. Die met haar lacht en huilt en alle momenten van de dag met haar wil samenzijn. Voor mij de roman van de eeuw, een boek dat nog geschreven moet worden, het is de liefde die wij samen delen. In liefde, door liefde en met liefde voor nu en in eeuwigheid. Nelly