dinsdag 18 april 2006

Stembandoefeningen; Paf, Pater, Poes...

Afgelopen vrijdag heeft de KNO-arts geconstateerd dat mijn linkerstemband stil staat. Dit alles is het gevolg van een zenuw die geraakt is tijdens de operatie. Op haar advies ben ik vandaag naar de logopediste gegaan voor advies en oefeningen. De logopediste was onder de indruk van het stemgeluid dat ik nog voort kan brengen met één stemband, terwijl ik vind dat ik maar moeizaam spreek. Zij kan natuurlijk niet weten dat ik normaal gesproken geen microfoon nodig heb in een zaal vol mensen. Ik dacht dat het moeizame spreken kwam van het feit dat ik met één long moest wennen, maar daar is geen sprake van. Het heeft alles te maken met de werking van slechts één stemband. In de meeste gevallen komt dit weer goed, maar het kan wel enkele maanden duren. Geduld en rust worden gevraagd van een rappe prater. Ik heb oefeningen meegekregen waarbij ik vooral woorden moet oefenen met de beginletter P. Voelde me net een klein kind en schoot erg in de lach toen ik direct allerlei vieze woorden uitkraamde. Ben wel blij dat ik weet waar mijn problemen met mijn stem, mijn slokdarm en mijn maag vandaan komen en dat er een goede kans op herstel is. Conditioneel gezien boek ik nog dagelijks progressie en gisteren hebben we zelfs een half uurtje gewandeld. Het blijft wonderlijk hoe snel mijn herstel gaat na zo'n grote operatie. De paasdagen hebben we genoten van het mooie weer en kleine uitstapjes gemaakt. We toeren graag met de auto aangezien ik nog niet zoveel kan. Stoel achterover en een zacht kussen erbij maakt het rijden comfortabel. Aanstaande donderdagochtend hebben we een afspraak met de longarts om te bespreken waar ik nu sta en hoe we verder gaan. Lieve groet Nelly