dinsdag 28 februari 2006

Opname in de VU

Woensdagochtend word ik opgenomen in de VU, waar rond 10.30 uur het onderzoek (de kijkoperatie) zal plaatsvinden. Als regelmatige gast hoef ik niet de dag van te voren opgenomen te worden en dat vind ik heel plezierig. Lekker een extra nachtje thuis bij mijn geliefde. De opname zal voor een dag of vier zijn omdat ze een drain inbrengen, die een aantal dagen moet blijven zitten. Ik ben niet gespannen voor de ingreep, maar wel voor de uitslag, onzekerheid blijft het moeilijkst in het hele proces van ziek zijn. Ondanks de mooie uitslag vorige week was ik niet gelijk van mijn angsten af. Mijn stemmingen wisselen elkaar af; onzekerheid en angst, maar ook rust en kracht. Het lukt me steeds beter om weer te genieten in het hier en nu van de dingen die we samen ondernemen. Familie en vrienden zien, wandelen in de natuur en de zon op mijn gezicht laten schijnen. Vanmorgen heeft Diederik mij samen met Ank gemasseerd en dat was een liefdevolle en emotionele ervaring. Elke week krijg ik van Ank een heerlijke Ayurveda-massage in de Vruchtenburg, een instituut dat mensen met kanker en hun naasten ondersteunt. Diederik en ik voeren daar ook gesprekken met Margot, om onze ervaringen te delen. We zijn blij met een plek als de Vruchtenburg en de fantastische mensen die daar werken. Mijn gewicht begint langzaam toe te nemen, mede geholpen door een rijke drinkvoeding als aanvulling op mijn dagelijkse maaltijden. Ik eet goed, maar ik heb nog steeds geen gevoel van honger of trek en dat is wel een vreemde beleving. Mijn algehele conditie is weer behoorlijk op peil en lichamelijke inspanningen kosten mij geen moeite. Er zullen woensdag veel mensen in gedachten bij me zijn en ik denk met liefde aan jullie. Dikke kus Nelly