maandag 8 december 2008

Niet veel verandering

Een week verder en ik voel me conditioneel min of meer hetzelfde, al heb ik wel het gevoel iets minder slap en afwezig te zijn ten opzichte van vorige week. Maar de uren op bed zijn nog in de overhand omdat het me erg veel moeite kost om op te zijn. De kleinste inspanningen kunnen al tot adem en energietekort leiden en dat is geen pretje. De ochtenden en soms ook de nachten zijn nog steeds het zwaarst vanwege de hoestbuien en de daarmee gepaarde pijn en benauwdheid. Geen pretje om op te gaan slapen, maar gelukkig weet ik dat het daarna meestal weer beter gaat. Met gewone pijnstillers is de pijn over het algemeen goed beheersbaar, maar zo nu en dan overheerst de pijn dan toch en dan is het even zoeken naar de juiste afstelling. Wil het zware geschut toch zolang mogelijk bij me weg houden om vooral wakker te blijven. Het kopje is er nog helemaal bij en daar doe ik het dan ook mee deze dagen. Ook al hangt ze bij tijd en wijlen omdat het verdriet dan te zwaar is. Maar achter de tranen vind ik altijd weer rust en ruimte voor andere gevoelens. We krijgen enorm veel steun en hulp van familie en goede vrienden en het is fijn om ze zo dichtbij te hebben. Om nog steeds mooie gesprekken en momenten met elkaar te delen. En ze kunnen me weer plezieren met lekker hapjes want gelukkig gaat het eten veel beter nu ik met de Tarceva gestopt ben en ik heb zelfs op momenten lekkere trek. Waar ik ook heel blij mee ben zijn jullie uitgebreide verhalen en belevenissen die sinds de laatste blog weer binnenstromen en waar ik enorm van geniet, zo blijf ik er bij en blijf ik nog steeds deel uitmaken van jullie levens, dank daarvoor. Het is zo'n kostbaar geschenk om te ervaren hoeveel mensen met ons meeleven en om ons geven, een grote energiebron om voor te leven, zolang het me gegeven is. Woensdag wordt de kerstboom opgezet, een belangrijke traditie die ook dit jaar weer een extra dimensie krijgt. Mijn nichtje Jip komt de boom dit jaar versieren en ik zal gelukzalig toekijken bij het uitpakken en ophangen van de zorgvuldig opgebouwde rariteiten verzameling kerstboomversieringen waar ik ruim vijfentwintig jaar over heb gedaan. Met een zoen Nelly