vrijdag 4 mei 2007

Werknemer, klant en aandeelhouder(tje)

Met welke pet op zal ik reageren op alle ontwikkelingen rondom Abn Amro? Met mijn groengele hart dan maar want die vertegenwoordigt nog het meest mijn relatie met Mijn bank. Ook al is de afstand nu iets groter sinds ik ziek thuis ben, mijn verbondenheid en ook gebondenheid blijft. Mijn bank is het mooiste bedrijf waar ik ooit voor gewerkt heb en ik ben in de luxe positie geweest om aan de wieg te hebben gestaan van een aantal mooie nieuwe ontwikkelingen binnen de bank. Niet in de laatste plaats mijn eigen ontwikkeling. Mijn passie, ongelimiteerde inzet en loyaliteit heb ik daarvoor teruggeven en met liefde. Deze prachtige bank die geen moment van mijn zijde is geweken nu ik ongeneeslijk ziek ben en mij nog altijd stimuleert om terug te komen. Nog dagelijks word ik omringd door vele hartverwarmende reacties van collega’s, zij vertegenwoordigen voor mij de ziel van onze organisatie. Dat mooie bedrijf staat in de uitverkoop? Kom nou, het is niet waar! Ja, het raakt me en ik voel me machteloos, wat kan ik doen? Behalve trouw blijven als medewerker, klant en aandeelhouder(tje). Het is een onbegrijpelijk schouwspel en nauwelijks nog te volgen voor de leken onder ons, waartoe ik mezelf in deze beschouwing ook reken. Jarenlang zijn de aandeelhouders voorop gesteld, maar zij hebben, in hun ogen, tot een paar weken terug te weinig rendement gezien. Hoe schrijnend nu een relatieve kleine aandeelhouderspartij als TCI zich weert en daarmee een aan,- en verkoopstorm heeft gecreĆ«erd, het aandeel met ruim 40% is gestegen. Hoe kan het vraagt iedereen zich af? Dat vraag ik me ook af, maar tevens vraag ik me af hoe het kan dat aandeelhouders en commissarissen jarenlang hebben toegezien dat doelstellingen niet werden behaald, de strategische koers nogal eens wijzigde en reorganisatie op reorganisatie werd gestapeld? Geen echte voorbodes van een lange termijn visie voor welke onderneming dan ook. Nu is iedereen in rep en roer en terecht, de wijze waarop De bank nu ‘verhandeld’ wordt is Abn Amro en Nederland onwaardig. Mijn bank, Onze bank verdient beter. Onze klanten, onze medewerkers en zelfs onze aandeelhouders verdienen beter. Laat iedereen zijn verantwoordelijkheid nemen in een breder belang dan alleen eigen belang en kiezen voor een toekomst die onze historie rechtvaardigt. Kiezen voor een toekomst waar mijn collega’s elke dag weer, zoals ze al jaren doen, met passie werken voor Onze klant. Mijn omhelzing is vandaag voor jullie en mijn groengele hart ook! Liefs Nelly