donderdag 24 augustus 2006

Smakelijk eten

Las van de week in de nrc.next dat veel jongeren bang zijn voor terreuraanslagen. Het meest bedreigende vonden ze het feit dat ze het gevoel hadden er helemaal niets tegen te kunnen doen. Ik combineerde dat in gedachten met een ander artikel waarin stond dat het feitelijke risico voor een terroristische aanslag te klein is om in cijfers te worden uitgedrukt. Daar tegenover stond beschreven dat de kans om een hart,- of vaatziekte te krijgen 1 op 4 is en de kans om kanker te krijgen 1 op 3. Uit een onderzoek, in datzelfde artikel, bleek dat 89% van de ondervraagden dacht dat de oorzaak van kanker een genetische afwijking is, dus met andere woorden, weinig tegen te doen. Onderzoek tot nu toe toont aan dat dit circa 15% is. Een veel grotere kans op kanker heb je als je rookt, dit is inmiddels bewezen, maar dat weerhoudt veel jongeren er niet van om te beginnen of te stoppen met roken. Naast het gevaar van roken wordt steeds vaker de invloed van verkeerde voeding benoemd. Voorlichtingscampagnes richten zich vooral op de risico’s voor hart,- en vaatziekten, maar veel minder bekend is de mogelijke invloed van voedsel op het ontstaan van kanker. Er zijn artsen die beweren dat de risicofactor van verkeerde voeding op kanker rond de 30% ligt. Over dit laatste zijn de meningen nog sterk verdeeld en er zijn nog jaren van wetenschappelijk onderzoek nodig om de exacte invloed van voeding op onze gezondheid te bepalen. Voorlopig is het een kwestie van erin geloven of niet en er dan nog iets mee doen. Jaren geleden heb ik me een keer hard gemaakt voor ‘gezonde’ catering in het nieuwe bedrijfsrestaurant, met een uitzondering voor de vrijdag; snackdag. Ik kreeg de hele gemeenschap over me heen, tot en met de Ondernemingsraad aan toe. Ze hadden een enquête gehouden onder de medewerkers en het merendeel was het volledig oneens met mijn voorstel. Dus kwam er dagelijks een keur van snacks op het menu die gretig aftrek vond, voor sommige medewerkers gold een gemiddelde van twee snacks per dag. Eigen verantwoordelijk zou je zeggen. Wat te denken van een wettelijk Arbo-keurmerk voor alle bedrijfsrestaurants in Nederland in het kader van ‘voorkomen is beter dan…?’

Ik zelf heb me, pas toen ik hoorde dat ik ziek was, echt verdiept in de werking van voeding en voor mij staat het wel vast dat je door gezond te eten heel veel lichamelijke problemen kunt voorkomen. Min of meer een open deur, want niemand zal dit ontkennen, maar het is meer de vraag: “wat weten we eigenlijk over onze voeding?” Welke stoffen zijn van invloed en waarop dan precies, in welke voeding zitten bepaalde stoffen en hoe kan ik mijn voedsel het beste bereiden? Qua kennis en inzicht ging er voor mij een wereld open. Ik zou het mooi vinden als deze kennis toegankelijker wordt en leidt tot een dagelijkse gewoonte om gezond te eten. Nu is het is zeker niet zo dat mensen die voldoende bewegen, gezond eten en niet roken geen kanker kunnen krijgen en andersom ook niet. Nee, zo mag je het absoluut niet uitleggen, maar zie het als vermindering van risicofactoren. Niets kunnen doen tegen een terreuraanslag vinden we beangstigend, nou doe dan op zijn minst iets voor jezelf om zo gezond mogelijk te leven. Je hebt geen enkele garantie, maar gebruik de mogelijkheden die je hebt en wees zuinig op je lichaam. Voor nu smakelijk eten en morgen gezond weer op, liefs Nelly