donderdag 31 augustus 2006

Nat, natter, natst

Wij wonen in een pakhuis van 33 meter lang, met alleen aan de voorkant en de achterkant ramen. Een beperkt oppervlakte dus om (zon)licht binnen te krijgen en in een natte donkere maand als deze zijn bij ons overdag alle lampen aan. Dit geeft mij het gevoel dat de herfst al is ingetreden en dat een groot deel van de zomer gewoonweg is overgeslagen. De hittegolf was te heftig, maar nu slaan we ook weer door. Iets gelijkmatiger graag weergoden! Diederik en ik hebben besloten volgende week de zon op te gaan zoeken in Zuid Frankrijk om de benodigde zontamientjes aan te vullen. Nog even eruit voor mijn volgende afspraak in de VU. Mijn eerdere plannetje om een paar uur arbeidstherapeutisch te gaan werken staat voorlopig even in de ijskast. Mijn optimisme was groter dan mijn werkelijke conditie is en wat moet en kan ik zonder stem? Praten kost enorm veel energie, is werkelijk doodvermoeiend en blijft beperkt tot een minimum per dag om niet te veel last te krijgen van heftige hoestbuien. Ik ben blij dat ik dagelijks kleine dingen kan oppakken in het huishouden en een uurtje buiten kan spelen als het weer het toelaat, maar daarmee is het ook even op. De fysiotherapie die ik twee keer per week krijg is zeer intensief, als je maanden muurvast zit heb je weer maanden nodig om soepel worden, en ook dat vraagt nog steeds veel energie van mij. Naast de pijn die ermee gepaard gaat. Geduld, is een competentie die ik nog weinig ontwikkeld had, maar nu alle ruimte krijgt. Misschien blijft mijn stem nog even weg uit zelfbescherming, wie zal het zeggen? Maar ik zou het toch wel heel fijn vinden als mijn stemband binnenkort weer gaat werken, want kunnen praten is zo heerlijk vanzelfsprekend en als je het dan niet kunt… Dan is er gelukkig nog de weblog en het mailcontact met jullie. Naast mijn woorden heb ik inmiddels ook een aantal foto’s aan mijn log toevertrouwd. Je kunt ze vinden onder de link fotoalbum, veel plezier ermee. Voor nu kijk ik uit naar een mooie septembermaand met veel zonne-uren. Warme groet Nelly

Als je niets weet, praat je veel.
Als je wel iets weet,
valt er niets te zeggen.

U.G. Krishnamurti