donderdag 6 juli 2006

Een verkoelend briesje

Omdat ik weinig verstand van voetbal heb, zul je mij niets horen zeggen over de kwaliteit van het Portugese voetbal. Maar met een uitstekend gevoel voor dramatiek, kan ik natuurlijk met uitgestreken gezicht zeggen: “lekker hé dat ze naar huis zijn gestuurd, zij die onze jongens te slim af waren”. Natuurlijk hebben ze het geprobeerd, met valpartijen, zuidelijk oververhitte gebaren richting de scheids en pijnlijk vertrokken gezichten. Met een voorziene blik riep ik met regelmaat tijdens de wedstrijd: “ik zeg leg…” en ja, hoor voor ik wist lag er weer één. Onbegrijpelijk dat de scheidsrechter zo weinig gevoel had voor rechtvaardigheid, ze niet één penalty gunden en lekker liet doorspelen. Mijn avond was het wel. Alleen jammer dat we nummer 14 Nuno Valente, niet meer terugzien op het veld, met recht een lekker ding te noemen, vooral wanneer het zweet van zijn gezicht droop. Maar op mijn leeftijd ga ik niet meer voor het uiterlijk alleen en zijn de voetbalkwaliteiten van onze, meer op leeftijd, Zinedine Zidane een feestje om naar de kijken. Alleen voor hem alleen al mag Frankrijk van mij winnen zondag. Vanmorgen weer bij de fysiotherapeute geweest, “lekker hoor ik menigeen zeggen”. Nou, vergeet dat maar, ik ben niet kleinzerig, maar als Barbara haar duimen en knokken diep in mijn spieren drukt, ziet het soms even zwart voor de ogen. Een diepe zenuwpijn maakt zich meester van mij waardoor ik even niet anders kan dan een diep grommend en kreunend geluid te uitten. Glimlachend biedt ze dan haar excuses aan, maar drukt tegelijkertijd en beslist door met de opmerking: “alleen zo krijgen we het eruit”. De uitdrukking wie mooi wil zijn moet pijn leiden, heeft voor mij een hoger doel dan pijn met pijn bestrijden. Toch helpt het en voel ik op sommige dagen al enigszins verlichting en daar is het allemaal om te doen. Over het weer niets te klagen, of toch…? Oké dan, het was me echt iets te warm, voelde me snel moe en benauwd de afgelopen dagen. Heeft iedereen natuurlijk, maar met één long moest ik er toch meer aan trekken, of juist veel rustiger aan doen. Vandaag haal ik weer opgelucht en verfrissend adem. Met een zomers briesje wens ik jullie een goede nacht, liefs Nelly