dinsdag 23 mei 2006

Kleine activiteiten en kleine nieuwe doelen

Een nieuwe fase waarbij ik me kan richten op andere doelen dan de afgelopen maanden waarbij alles gericht was op het goed doorstaan en ondergaan van behandelingen om uiteindelijk bij de operatie uit te kunnen komen. Maar vooral ook weer opnieuw kijken naar hoe mijn dagelijks leventje er de komende maanden uit kan zien, naast het herstel van mijn operatie. Ik wil meer gaan bewegen en naast mijn dagelijkse wandeling van een half uurtje heb ik het slenderen weer opgepakt, voorlopig één keer per week. Daarnaast ga ik per dag tien minuten oefenen op onze health rider, die al jaren werkeloos in de weg stond. Het herstel is geen lineaire lijn en naast een aantal goede dagen kan ik ineens weer een dip hebben waarbij ik me heel moe voel en meer last heb van pijn. Het blijft goed luisteren en geduld hebben. Daarnaast is de beperking van de werking van slechts één stemband nog steeds zeer vermoeiend met praten en lastig met slikken. Vanmorgen weer bij de logopediste geweest en zij schetste nogmaals dat het aangroeien van de zenuw die is doorgesneden zeer langzaam gaat en het wel eens negen maanden kan gaan duren. Kleine anekdote nog, ik moet vooral vanuit mijn buik leren spreken waarbij ik op één adem meer woorden tegelijkertijd kan uitspreken, zonder ademnood. Dit klinkt een beetje als commanderen. Tja, zei de logopediste: "Je ondergaat een hele metamorfose". Waarop Diederik antwoordde: "Nou... het is eerder een comeback!".

Ook wil ik misschien wat creatieve activiteiten gaan oppakken in de Vruchtenburg waar ze een inloopatelier hebben waar je kunt schilderen, tekenen en boetseren. Ik vind het belangrijk om actief te blijven en structuur te hebben in de dagen, die in een werkend leven automatisch voor je worden ingevuld. Al liet ik mijn werk wel eens te veel invullen, vind ik nu zelf. Het werk ging bijna altijd voor en daar kan ik nu wel met een andere blik op terug kijken. Dit heeft zeker consequenties voor mijn toekomstige werk. Als alles goed blijft gaan hoop ik binnen een aantal maanden ook daarin weer een stap, een nieuw begin te kunnen maken. Op dit moment is er ook meer ruimte om mensen te ontmoeten die ik al lange tijd niet heb gezien. De afgelopen maanden zijn vooral de familie en naaste vrienden heel dichtbij geweest. Kortom genoeg plannetjes om invulling aan te gaan geven de komende periode waarbij rust en regelmaat de balans blijven vormen. Liefs Nelly