maandag 25 september 2006

Maandag 26 september 1960, mijn geboortedag

De afgelopen dagen waren intens verdrietig en zwaar. Het was alsof we weer voor het eerst het slechte nieuws te horen kregen. Ook al wisten we dat de artsen hadden gezegd dat het terug zou komen, de afgelopen maanden waren we vooral hoopvol gestemd. Hoop is alles, hoop doet leven. We proberen het verdriet en onze angst een plek te geven en door te gaan op de weg die we lopen. Dat valt niet mee, maar één ding weten we zeker; we geven niet op! We hebben de afgelopen dagen veel hartverwarmende reacties gekregen, Diederik en ik ervaren dit als een enorme steun, zoveel mensen die met ons meelopen. Stapje voor stapje, dat is waar we nu weer voor staan; de PET scan is vervroegd naar aanstaande donderdag en het gesprek met de longarts is volgende week dinsdag, de 3de oktober.

Morgen ben ik jarig, mijn 46ste verjaardag en het begin van mijn 47ste levensjaar. Jarig zijn heeft me altijd een heel bijzonder gevoel gegeven. Als kind had ik wekenlang pijn in mijn buik voorafgaand aan mijn verjaardag, volgens onze toenmalige huisarts kwam dat van de spanning. Het was alsof deze ene dag in het jaar helemaal speciaal voor mij was en dat iedereen dat aan mij kon zien. Als volwassene begon ik uit te stralen dat het niet belangrijk was dat ik een jaartje ouder werd, maar dat was niet waar. Ik voel me gedurende alle jaren op 26 september net zoals in mijn kinderjaren, heel speciaal, mijn jaardag. Diederik heeft dit altijd heel goed aangevoeld. Van elk verjaarsfeest maakt hij een echt feest, dat begint op oudejaarsavond, de avond voor mijn verjaardag. Dan luiden we het oude jaar uit en om middennacht vieren we de komst van het nieuwe jaar. Elk jaar weet hij me te verrassen met prachtige en vooral persoonlijke cadeaus. Als een blij kind zit ik dan klaar, met grote ogen, stralend met mijn armen geopend voor de ontvangst van mijn cadeautjes. Nu aan de vooravond van mijn 47ste levensjaar zijn er tranen en wil ik maar één cadeau; lang zal ze leven en heel veel jaren om samen te zijn met iedereen die me lief is. Wens me dat toe bij een wijntje, een kaarsje en een mooi muziekje. Lieve groet Nelly